Studio

The music sounds like we feel

Studio Sogett Oudenbosch


Demo Opnemen

Het is de kunst om live verstaanbaar te zijn voor iedereen en toch niet iedereen te overschreeuwen. Door de keuze van apparatuur en werkwijze zorgen we ervoor dat er een helder en sprankelend geluid is. Hierdoor kan het volume vaak wat lager. We maken gebruik van nieuwe technieken en de apparatuur is samengesteld uit onderdelen van gerenommeerde merken. Door deze werkwijze kunnen we elke klus aan.

Demo opnemen in een Studio

Speel je in een band en wil je een Demo? SoGett Studio is dan de oplossing. In de thuis studio staat alles ter beschikking om je demo met je band op te nemen. Alles is aanwezig, om de opnames zo spoedig mogelijk te laten verlopen en zonder al te veel voorbereiding aan het leuke werk te beginnen. Na de opnames verzorgen we ook het af-mixen en het masteren.

Uitleg over In Ear Monitoring (I.E.M)

Live is het geluid van je eigen stekkie goed, maar het geluid van de eventuele versterker en de monitorspeaker voor je moet harder staan dan het geluid in de zaal. Zet je een paar passen naar links of naar rechts, overheerst het geluid van de muzikant naast je.
Dit zorgt ervoor dat je eigen versterker harder moet.. dus ook je buurman zet zijn versterker harder... dus de P.A. wordt overschreeuwd en DIE moet weer harder.
Uiteindelijk is niemand héél gelukkig met zijn of haar geluid. De oplossing voor het hebben van een persoonlijke en goede mix komt uit de studiowereld.

Professionele muzikanten werkten in de studio’s met koptelefoons. Hierdoor hoorden ze elkaar bijzonder goed en had men een helder geluid. Niemand had op deze manier last van de monitor van z’n buurman.
In de studio werden de koptelefoons aanvankelijk geaccepteerd, om overspraak te voorkomen. Het was moeilijk de zang goed in de mix te zetten, als het drumstel ook te horen is op het zang spoor.... en de gitaar en de bas ...... Het betekende, dat als het zangspoor harder wordt gezet, dat het geluid van de andere instrumenten ook harder werd. Om dit te voorkomen werden de instrumenten in sommige gevallen apart van elkaar opgenomen. Eerst drums, dan bas, later keys en gitaar. Het nadeel hiervan is, dat de feel van samen spelen verloren gaat. De oplossing die vaak gekozen werd, is dat de drummer in een apart “hok” achter glas werd gezet. De gitaarversterkers met microfoons in een kast werden geplaatst en dat het ruw gemixte geluid op de koptelefoon werd geplaatst. Later werd het mogelijk om individuele mixen op de koptelefoons aan te bieden.
De muzikanten die veel in studio’s zaten, werden op monitor gebied verwent, maar om met koptelefoon op het podium te gaan staan...... de oplossing zijn de IEM. Het nadeel van IEM is, dat er weer een draad nodig is naar het In Ear koptelefoontje, terwijl zeker op de grote podia, er gebruik wordt gemaakt van draadloze microfoons. Hiervoor zijn dus 2 kanaals zenders en kleine heup gedragen ontvangers gemaakt waarin een koptelefoonversterker is opgenomen. Zo’n draadloze set is nogal kostbaar.
Zowel in de studio als op het podium werken we met IEM. Hoe wij dat voor onszelf betaalbaar hebben gehouden laten we zien in onderstaand fimpje.
In On Stage hebben we ook laten vallen dat we modeling amping gebruiken. Ron Zabrocki laat hiervan de voordelen zien.